I en travl hverdag med mange dagsordener, kan daginstitutioner få mere kvalitet i deres lege- og bevægelsesaktiviteter, hvis de samarbejder med det lokale foreningsliv. Det viser et forløb i Emdrup, hvor tre daginstitutioner har samarbejdet med DBU København, Københavns Kommune og fodboldklubberne BK Skjold og KFUM’s Boldklub omkring bold- og bevægelseslege.

De tre daginstitutioner har hver i sær deltaget i et forløb med 10 træningspas i løbet af 2022. Det er foregået i et struktureret forløb, hvor DBU København har stået for planlægning, opstartsmøder og de enkelte moduler i samarbejde med fodboldklubberne. Det har gjort det nemt og enkelt for klyngen at deltage.

Det er uden sammenligning det mest positive og tilgængelige projekt vi har været med i. Vi har fundet et værdifællesskab med klubberne og DBU København omkring aktiviteten og glæden ved bevægelse og leg. Derudover har vi fra start været enige om det langsigtede mål med at få flere børn ind i foreningslivet Mark Burvad, klyngeleder for Børnehuset Regnskoven, Børnehusene ved Skoven og Børnehuset Emdrup Søgård.
DBU København Børnehave Træningdy2q0504

ANDRE BØRN TRÆDER FREM

En ny undersøgelse fra Idrættens Analyseinstitut viser, at 70% af de 3-6 årige børn, som har forældre, der er aktive i forening selv er aktive. Omvendt er det kun 48% af de 3-6-årige, hvis forældre ikke er foreningsaktive, der selv er det. 

Netop brobygningen til foreningerne er et succeskriterie for samarbejdet, fordi det skaber en mulighed for at styrke sammenhængskraften og indlemme de familier, som ikke har tradition for at deltage i foreningslivet. Det er godt for foreningslivet, men også til gavn for daginstitutionerne, hvis forældre og børn engagerer sig i lokale fællesskaber.

 – Jeg har selv kendskab til KFUM, hvor mine egne børn har spillet for mange år siden. De har stadigvæk venner fra dengang, som de taler med i dag, og det er også ud fra den forståelse, at man skal se det her. Det handler ikke kun om leg og bevægelse, men også om at styrke relationer og bidrage til et foreningsliv, hvor børn og voksne mødes på tværs af etnicitet og socioøkonomiske vilkår, siger Mark Burvad.

Fodboldens forpligtende fællesskab er også et element på fodboldbanen, hvor børnene bruger deres krop og motorik, tager imod kollektive beskeder og først og fremmest spiller på samme hold.

– Vi har set nogle andre børn træde frem. Specielt børn med sproglige udfordringer. Generelt er børnene gode til at høre efter, når instruktøren forklarer øvelserne. Ofte prøver børnene nye voksne af, men her har det været anderledes, fordi alting har været velorganiseret og lækkert. Det kan børnene godt fornemme, forklarer Jonas Tapia Færk Hansen, som er pædagog i Børnehuset Emdrup/Søgaard.

Den tætte dialog med instruktører og DBU København har sikret, at rollefordelingen har været afklaret på forhånd med respekt for hinandens kompetencer og baggrundsviden. Det er pædagogerne, som kender børnene bedst og sikrer en tryg ramme. Omvendt bringer klubberne deres faglighed og engagement omkring bolden i spil på en måde, der vækker børnenes interesse for leg og bevægelse. Tilsammen skaber det noget nær optimale rammer for udvikling af boldlege, hvilket ses i hverdagen, hvor bolden integreres helt af sig selv i den frie leg.  

DBU København Børnehave Træningdy2q0367
DBU København Børnehave Træninghi3q0464
DBU København Børnehave Træninghi3q0498

KAN IKKE KØBES FOR PENGE

Tanken er at forløbet skal være en tilbagevendende aktivitet, og her er det en klar styrke at samarbejde med foreningslivet og de værdier, som hersker i foreningskulturen, vurderer Mark Burvad.

– Vi kunne ikke sætte det samme op med konsulenter udefra. Her køber vi ind i en ånd og forståelse, som går 100 år tilbage i historien. Der kan vi ikke købe for penge. Perspektivet er et varigt samarbejde og her giver et foreningssamarbejde virkelig mening, fordi der er nogle bagvedliggende strukturer og værdier, som vi kan støtte op om, mener Mark Burvad.

OM BØRNEHAVEPROJEKTET

Pilot-projektet er et samarbejde imellem KFF, BUF, KFUM BK, BK Skjold, DBU København og de tre daginstitutioner Børnehuset Regnskoven, Børnehusene ved Skoven og Børnehuset Emdrup Søgård. Det første forløb mellem parterne blev gennemført i perioden fra maj 2022 og frem til september 2022. Efter evalueringen blev der taget initiativ til et nyt forløb, som netop er sat i gang og afvikles i løbet af efteråret 2022.

De overordnede mål med projektet er at nedbryde barriere mellem foreningslivet og daginstitutionerne, styrke børnenes idrætsdeltagelse i det lokale foreningsliv og sikre et kompetenceløft ind i både foreninger og daginstituioner gennem gensidig læring.

Projektet har også fokus på at passe ind i mange af de læreplanstemaer som daginstitutionerne arbejder med. Det gælder fx i forhold til børnenes personlige udvikling, krop og bevægelse, forældresamarbejdet og den sociale udvikling.

For mere information kan man kontakte projektleder Anja Lethin, anko@dbukoebenhavn.dk