At være dommer er et frivilligt job, hvor man arbejder meget alene. Men så meget desto vigtigere er det at føle sig som en del af et fællesskab.

Det var en af de ting, der stod tydeligt frem, da DBU København og Dommerudvalget inviterede til Dommeraften i Valby Kulturhus d. 29. september. 55 engagerede dommere deltog og slog fast: Sådan nogle aftener kunne de godt bruge endnu flere af!

Udover at dyrke fællesskabet havde aftenen også et fagligt formål. Det bestod især i at give dommerne et tydeligt indblik i, hvordan Administrationen, Dommerudvalget og Indrangeringsgruppen arbejder – hver især og i samspil – for at understøtte dommergerningen.

Nøgler til det gode samarbejde
Dommeransvarlig Daniel Skaaning Dinsen italesatte bl.a., hvorfor det kan være nødvendigt at ændre i dommerpåsætning op til kampdagen for at få mest muligt ud af de dommere, som er til rådighed, og dermed få dækket flest mulige kampe.

At have en dialog som den er netop en af nøglerne til et godt samarbejde mellem administration, dommere og klubber; åben kommunikation er afgørende. Det samme er gensidig forståelse og fleksibilitet.

Indrangeringsgruppen lavede en kortlægning af, hvordan indrangering af dommere egentlig foregår. Hvilke krav skal dommeren opfylde, og hvilke muligheder er der for dommere, som ønsker at blive indrangeret?

Værdifuld 3. halvleg
Alle oplæg blev mødt med en god energi fra salen, hvorfra der også kom masser af spørgsmål og ærlige, konstruktive input.

Mødet sluttede med en tredje halvleg, hvor dommerne fik mulighed for at tale med medlemmer af Administrationen, Dommerudvalget og Indrangeringsgruppen på tomandshånd.

Men måske endnu vigtigere var der tid og rum til en masse gode snakke og grin mellem gode kolleger. En påmindelse om, hvor stor værdi det har, når vi mødes fysisk – og en bekræftelse af, at dommeraftenen er et koncept, som vi skal gentage.